luni, 30 august 2010

codul bunelor maniere

17. BUNELE  MANIERE  IN  CALATORIE
      ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Cineva  a  declarat  ca  sa  calatoresti  e  mai  important
decit  sa-ti  atingi  scopul. Aceasta  afirmatie  pare  fondata  pe
experienta  unuia  dintre  acesti " glob trotter-i " care  stiu  ca ,
daca  uneori " telul  dezamageste , calatoria  niciodata ". Dar  daca
vom  fi  mereu  nemultumiti  fiind  in  alta  tara  ca  nu  e  ca  la
noi , ar  fi  mai  bine  sa  raminem  acasa.
Un  adevarat  calator  va  retine  ceea  ce  este  frumos  si
isi  va  nota  pe  cit  posibil  lucrurile  care  l-au  impresionat.
O  calatorie  se  face  cu  bucurie  si  placere , sentimente  pe
care  le  vom  retrai  cind  vom  rasfoi  jurnalul  de  calatorie ,
vederile  pe  care  le-am  cumparat  si  cind  ne  vom  uite  la
fotografiile  pe  care  le-am  facut. Frumusetea  unei  calatorii  nu
depinde  de  numarul  de  kilometri  parcursi. Mai  bine  am  petrece
doua  saptamini  intr-o  cabana  la  munte , in  tara  decit  sa
facem  o  calatorie  in  care  am  stat  doua  zile  la  Zurich , una
la  Milano , doua  nopti  la  Venetia , o  ora  si  jumatate  la
Florenta  si  o  dimineata  la  Roma !
Sa  fim  foarte  atenti  la  ce  ne  uitam  si  mai  ales
cum  ne  uitam. Lucian  Blaga  spunea  ca : " Pe  omul  simplu  il
recunosti  din  aceea  ca  se  mira  de  toate , dar  simplitatea  i-o
recunosti  si  din  aceea  ca  de  unele  lucruri  nu  se  mira
indeajuns ".
O  calatorie  cere  un  anumit  timp  de  pregatire. Alegerea
mijloacelor  de  calatorie , a  itinerariilor , pregatirea  hainelor
si  bagajelor , cumpararea  de  valuta  straina , a  biletelor  de
transport , etc. Pentru  a  evita  chinul  ultimei  zile  cu  facutul
valizelor , cel  mai  bine  e  sa  stabilim  cu  citeva  zile
inaintea  plecarii  o  lista  precisa  cu  hainele  si  obiectele  pe
care  trebuie  sa  le  luam  cu  noi. Apoi  sa  cercetam  cu  calm
aceasta  lista  si  sa  eliminam  cu  mintea  clara  tot  ce  e
inutil. E  mai  bine  sa  repartizam  greutatea  in  valize  mici
decit  intr-unul  sau  doi  monstri  pe  care  nu  i-ar  putea  duce
decit  un  halterofil  si  care  vor  fi  niste  piedici  teribile
pentru  fiecare  etapa. Putem  dealtfel  sa  ne  multumim  cu  o
mica  valiza  continind  strictul  necesar  pe  perioada  calatoriei
si  sa  ne  trimitem  bagajele  prin  vagonul  de  bagaje. Daca  va
fi  prudent  calatorul  va  fi  cu  citeva  minute  inainte  la  gara,
incit  sa-si  poata  lua  de  pe  peron  reviste  de  citit  pe  drum
si  eventual  un  suc  de  baut.
In  tren  isi  va  cauta  un  vagon  mai  putin  aglomerat ,
va  ajuta  persoanele  in  virsta  sa  se  urce  in  vagon  si , ajuns
la  compartimentul  vizat , va  intreaba  persoanele  deja  instalate
daca  mai  e  vreun  loc  disponibil. Trebuie  sa  indicam  politicos
si  clar  locurile  libere  fara  sa  cream  o  atmosfera  ostila.
Bagajele , bastoanele , umbrelela  si  hainele  vor  fi  plasate  in
locurile  speciale  pentru  bagaje  si , pe  cit  posibil , fara  sa
se  ciocneasca  de  cele  ale  celorlalti  calatori. Vom  ajuta , fara
exagerare , doamnele  care  vor  sa-si  aseze  bagajele. Lasam
persoanelor  pe  care  vrem  sa  le  onoram  locurile  in  directia
mersului  si  pe  cel  de  linga  fereastra.
Dam  hamalului , peste  taxa , un  bacsis  rezonabil. Daca
persoanele  din  compartiment  ne  cer  sa inchidem   fereastra  o
vom  face  fara  sa  protestam. In  caz  de  neintelegeri  ne  adresam
controlorului  evitind  discutiile  lungi  si  inutile  cu  cei
direct  interesati.
Nu  fumam  decit  moderat , in  vagoanele  pentru  fumatori
si  nici  intr-un  caz  tigari  ieftine  care  fac  aerul  de
nerespirat  si  dau  celorlalti  calatori  migrene  violente. Se
intelege  ca  ne  vom  abtine  complet  in  vagoanele  pentru
nefumatori.
Vom  ocupa  cit  mai  putin  posibil  spatiul  dintre
banchete  cu  bagaje  si  o  facem  numai  pentru  a  ajunge  la  un
obiect  ce  ne  este  necesar  si  care  se  afla , de  exemplu ,
intr-o  plasa.
Multor  persoane , calatoria  le  trezeste  o  pofta  de
mincare  formidabila. Le  sfatuim  sa  pastreze  totusi  niste
limite  rezonabile  pentru  a-i  scuti  pe  vecini  de  spectacolul
unei  lacomii  exagerate. Vom  evita  sa  luam  cu  noi  lucruri  de
mincare  urit  mirositoare , ca  de  exemplu  oua  rascoapte , sau
neglijent  ambalate  ca  de  exemplu  o  friptura  cu  sos. In
general  o  persoana  bine  crescuta  nu  maninca  intr-un
compartiment  de  tren. In  avion  lucrurile  stau  cu  totul  altfel.
O  conversatie  intr-o  calatorie , am  mai  spus-o , poate
fi  uneori  fermecatoare  dar  poate  sa  provoace  citeodata
surprize  dezagreabile. Ne  vom  abtine  sa  facem  confidente
intime , sa  pronuntam  nume  si  mai  ales  sa  dam  dovada  de
lipsa  de  tact. Nu  vom  uita  ca  orice  intrebare  pusa  unor
necunoscuti  poate  sa  devina  o  indiscretie.
Chiar  daca  o  conversatie  este  pasionanta , daca  un
roman  este  captivant , daca  peisajul  este  minunat , nu  trebuie
sa  uitam  ca  suntem  cu  copiii. Intr-o  calatorie  ei  trebuie  sa
fie  supravegheati  permanent  deoarece  exista  pericolul  unor
accidente.
Daca  o  calatorie  e  lunga , vagonul  restaurant  va  ofera
un  moment  de  relaxare  agreabil  si  constituie  o  solutie  mai
eleganta  decit  despachetarea  nenumaratelor  sandwich-iuri  sau
folosirea  prea  frecventa  a  termosului. Regulile  de  urmat  in
vagonul  restaurant  sunt  cele  valabile  la  orice  alta  masa
luata  in  oras  dar  nu  trebuie  sa  conversam  prea  mult  ci  vom
intreba  doar  daca  locul  dorit  este  liber. Trebuie  sa  evitam
sa  fumam  in  vagoanele  restaurant. Numarul  restrins  de  locuri
disponibile  ne  impune  sa-l  eliberam  pe  cel  ocupat  de  noi
imediat  ce  am  terminat  de  mincat  daca  mai  asteapta  si  alti
clienti. Ne  vom  stradui  sa  ne  hotarim  repede  asupra  mincarii
si  a  bauturii  pe  care  le  dorim  fara  sa  protestam  ca  lista
este  atit  de  limitata. Chiar  asa  e  o  minune  de  organizare
daca  ne  gindim  la  spatiul  redus  si  la  timpul  presant  de
care  dispune  bucataria , pentru  a  prepara  o  masa  convenabila.
Sa  evitam  deci  reclamatiile  care  nu  sint  perfect  justificate
si  tot  ce  poate  intirzia  serviciul  chelnerului.
Vagonul - lis  are  o  eticheta  speciala  care  tine  si  de
logica  si  de  tact. Patul  de  deasupra  este  mai  incomod. O
persoana  bine  crescuta  il  va  oferi  pe  cel  de  jos  unei
persoane  mai  in  virsta  chiar  daca  il  are  rezervat  de  la
Agentie. Ocupantul  cusetei  de  sus  isi  face  toaleta  primul
seara  dar  ultimul  dimineata. Ajunge  astfel  in  cuseta  lui
inaintea  vecinului  sau  si  o  paraseste  dupa  el  pentru  a
evita , sub  ochii  acestuia  o  escaladare  si  o  coborire
dizgratioase. In  acest  timp  celalalt  calator  va  sta  pe  culoar.
Un  calator  bine  crescut  nu  va  chema  insotitorul  pentru
a-i  aprinde  sau  a-i  stinge  lumina  sau  pentru  a-i  deschide  si
inchide  fereastra. Ne  descurcam  singuri. Insotitorului  ne  adresam
cu  apelativul  " Domnule " fara  alt  titlu. Cind  coborim  ii  vom
lasa  o  mica  suma. Te  prezinti  in  vagonul-lis ? Numai  cind
descoperim  ca  interesul  este  de  ambele  parti. In  toate
celelalte  cazuri , un  salut  cordial  si  o  urare  de  sfirsit
bun  de  calatorie  sunt  suficiente. Este  valabil  si  pentru
tovarasul  de  calatorie  intilnit  in  vagonul  restaurant  sau  in
compartiment. Un  salut  si , eventual , o  stringere  de  mina  la
plecare  sunt  suficiente. La  coborirea  din  tren  aruncam  sticlele
goale  si  eventualele  resturi  de  mincare , in  cosul  de  gunoi
si  nu  pe  geam. Sa  le  lasam  pe  masa  sau  pe  banca  este  total
nepoliticos.
Pe  un  vapor  se  respecta  acelesi  reguli. Daca  facem  o
calatorie  la  bordul  unui  transatlantic  se  intelege  ca  drumul
e  destul  de  lung  si  in  acest  caz  e  admis  sa  te  prezinti
comesenilor  si  vecinilor  de  cabina  ca  si  tuturor  persoanelor
cu  care  ai  de-a  face. Cind  suferim  de  rau  de  mare , e  bine
sa  evitam  salile  comune  si  sa  ne  retragem  pe  punte  sau  in
cabina  proprie. Raul  de  mare  este  o  calamitate  impotriva
careia  omul  este  practic  neputincios , mai  ales  daca  nu-l
ajuta  nici  medicamentele. E  dezagreabil  sa  ne  plingem  prea
mult  de  asta , mai  ales  in  fata  persoanelor , care ,
neresimtindu-l , nu  ne  inteleg.
Calatorii  unui  avion  trebuie  sa  se  supuna  strict
recomandarilor  de  bord. Ne  punem  centura  la  decolare  si
aterizare , mestecam  chewing-gum-ul  oferit  de  stewardeza , si  ne
straduim  sa  nu  ne concentram  gindul  la  ultima  catastrofa
aeriana  vazuta  la  televizor. Regulile  referitoare  la  masa  si
la  comportamentul  general  ramin  valabile  si  aici. Daca  avem
rau  de  aer , stwardeza  ne  inmineaza  cornete  speciale  de  hirtie
pe  care  le  ia  dupa  ce  au  fost  folosite. E  recomandabil  ca
sticlele  si  paharele  sa  nu  fie  prea  pline , deoarece  orice
lichid  cauta  o  iesire  la  altitudinile  mari  si  e  posibil  sa
o  gaseasca  pe  haina  dumneavoastra ! Flirtul  cu  stwardezele
este  de  domeniul  literaturii  ieftine. Calatorul  care  vrea  sa
treaca  drept  bine  crescut  va  alege  un  alt  loc  pentru  a
trece  drept  un  Don  Juan.

ODATA  AJUNS  LA  CAPATUL  CALATORIEI . . .

Prima  regula  consta  in  acordarea  unui  deosebit  respect
total  fata  de  obiceiurile , oamenii  si  institutiile  tarii  care
ne  primeste. In  unele  tari , de  exemplu , o  femeie  nu  trebuie
sa  intre  intr-o  biserica  cu  umerii  descoperiti , in  pantaloni
si , cu  atit  mai  mult , in  short. Un  barbat  va  evita  si  el
sa  apara  intr-o  tinuta  neglijenta. Pentru  un  indigen , oricare
ar  fi  el , un  strain  este  reprezentantul  tipic  al  tarii  sale.
Mai  ales  cind  este  dezagreabil ! Si  dezagreabil  esti  imediat
ce  nu  tii  cont  de  obiceiurile  locurilor , imediat  ce  consideri
tara  respectiva  ca  o  sucursala  a  patriei  tale , imediat  ce
vorbesti  prea  tare   sau  cinti  pe  strada , sau  atunci  cind
arborezi  o  tinuta  de  papuas  si  critici  tot  ce  intilnesti  in
cale. Concluzia  e  logica : acest  roman , acest  francez  se  poarta
prost , deci  toti  romanii , francezii  sunt  prost  crescuti !
Inainte  de  a  protesta , sa  ne  gindim  ca  pentru  noi  orice
american  este  un  domn  care  poarta  ochelari  cu  rame  de  aur ,
fumeaza  tigari  de  foi  groase , bea  lapte  acru  cu  friptura  si
distribuie  cu  nemiluita  dolari !
Sa  calatoresti  nu  inseamna  sa  trimiti   duzine  de  carti
postale  si  sa  aduci  cu  tine  retete  culinare  sau , mai  exact ,
nu  e  numai  atit. Este , inainte  de  toate , efortul  pe  care
trebuie  sa-l  faci  pentru  a  te  dezvolta , pentru  a  intelege
modul  de  gindire  al  persoanelor  pe  care  le  descoperi. Dar  cit
este  de  dificil  sa-ti  lasi  acasa  toate  obiceiurile  mai  ales
cind  esti  sclavul  lor  timp  de  24  de  ore  pe  zi ! Cit  de
greu  este  cel  mai  mic  efort  pentru  a  te  adapta  la  un  alt
mod  de  viata. Totusi  numai  cu  acest  pret  vom  vedea  ceea  ce
este  de  vazut  intr-o  tara  straina.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu