luni, 30 august 2010

codul bunelor maniere

9. TELEFONUL - UN  FLAGEL  SAU  O
      ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
BINEFACERE ?
      ~~~~~~~~~~~~~~
CUM  TREBUIE  SA  SE  DESFASOARE  O  CONVORBIRE
TELEFONICA

Au  trecut  aproape  o  suta  douazeci  de  ani  de  cind
Alexander  Graham  Bell ( 1847 - 1922 ) a  construit  primul  telefon
utilizabil ( 1876 ). Astazi  existenta  noastra  este  de  neconceput
fara  telefon. Aceasta  inseamna  ca  telecomunicatiile  ocupa  un
loc  primordial  in  afaceri , in  relatiile  noastre  familiale ,
amicale , sociale. Nici  unul  din  noi , cind  ridicam  de  zeci  de
ori  pe  zi  receptorul , nu  ne  gindim  ca  aceast  aparat  este  o
o  inventie  minunata. Dar  nu  trebuie  ca  tehnica  moderna  si
confortul  oferit  de  ea  sa  ne  faca  sa  uitam  statutul  nostru
de  oameni  bine  crescuti. Buna  educatie  este  necesara  si cind
vorbim  la  telefon , chiar  daca  este  vorba  despre  cea  mai
nesemnificativa  conversatie. Cind  suna  telefonul , trebuie  sa
raspundem  cel  mai  tirziu  dupa  cel  de-al  cincilea  apel. De
asemenea , cind  chemam  pe  cineva  nu  vom  lasa  aparatul  sa
sune  mai  mult  de  cinci  ori  decit  in  cazuri  speciale.
Modul  in  care  incepe  o  conversatie  telefonica  difera
de  la  o  tara  la  tara  si  se  inscrie  intr-un  adevarat " cod ".
De  pilda  in  Germania , Franta , Anglia , in  momentul  ridicarii
receptorului , cel  solicitat  isi  spune  automat  numele  si
asteapta  un  raspuns. Cel  care  a  sunat  isi  declina  numele  si
el. La  noi , s-a  stabilit  regula  ca  cel  care  suna  sa  se
prezinte , dupa  ce , obligatoriu , a  spus " Buna  ziua ! " , " Buna
seara " sau " Ma  scuzati  ca  va  deranjez , sunt  Maria  Ionescu ,
pot  sa  vorbesc  cu ... ". Daca  este  vorba  de  o  conversatie  pe
teme  de  serviciu , nu  ne  vom  spune  numai  numele  ci  si
profesia " Sunt  inginerul  Dan  Ionescu si  as  dori  sa  vorbesc
cu ...". Sa  evitam  deci  situatia  extrem  de  neplacuta  ca
nedeclinindu-ne  identitatea  de  la  inceput  sa  fim  chestionati
" Dar  cine  intreaba ? Sa  vad  daca  este ... ! " Chiar  daca
persoana  pe  care  o  cautam  lipseste , nu  vom  scapa  de
senimentul  penibil  ca  aceasta  ne  evita.
Omniprezenta  expresia " Alo " trebuie  sa  fie  urmata  de
numele  persoanei  care  telefoneaza. Sa  precizam  ca  este  o
grosolanie  ca  un  barbat  care  cere  la  telefon  o  femeie  sau
o  femeie  care  cere  la  telefon  un  barbat  sa nu  se  prezinte
sotului , respectiv  sotiei  acestuia.
Regula  generala  este  ca  cel  care  a  sunat  sa  puna
capat  discutiei , in  afara  cazului  in  care  interlocutorul  sau
are  motive  serioase  s-o  faca. Exista o  anumita  uzanta  si  in
a  pune  receptorul  in  furca. Amindoi  fac  lucrul  acesta  cu
grija , fara  a-l  trinti. Recomandare  nu  este  atit  de  gratuita
precum  pare. Pe  linga  faptul  ca  am  comite  o  impolitete , am
putea  bloca  linia  telefonica.
Nu  exista  decit  putine  exceptii  de  la  obligatia  de  a
saluta - apelurile  in  caz  de  urgenta : pompieri  sau  salvare.
In  viata  de  zi  cu  zi , ne  confruntam  cu  situatii  in
care  nu  este  nevoie  sa  ne  recomandam : convorbirile  cu
membrii  familiei  sau  cu  prietenii  apropiati  care  ne  recunosc
dupa  voce. De  asemenea , nu  este  cazul  se  ne  spunem  numele
cind  cerem  o  informatie  la  un  oficiu  telefonic , la  centrala
unei  institutii , la  banca , gara , aeroport.
Daca  pina  acum  ne-am  referit  la  formulele  de  adresare
si  la  cele  de  incheiere  intr-o  convorbire  telefonica , este
firesc  sa  abordam  si  problema  duratei  acesteia. Este  de  dorit
ca  ea  sa  fie  cit  mai  scurta. sa  nu  uitam  ca  telefonul  a
fost  inventat  pentru  transmiterea  rapida , la  distanta , a  unor
mesaje  importante. A  discuta  la  nesfirsit  despre  cele  mai
banale  subiecte  a  devenit  o  adevarata " boala " a  zilelor
noastre. Daca  avem  mai  multe  de  spus  sa  alegem  calea
epistolara  sau  ne  fixam  o  intilnire.
Cum  procedam  cind  avem  pe  cineva  in  vizita  si  suna
telefonul ? Daca  sunt  scurte  comunicari  le  primim  linistiti  si
dam  relatiile  cerute  foarte  pe  scurt , dar  fara  sa  fim
nepoliticosi. Ne  cerem  apoi  scuze  fata  de  musafiri  ca  si
fata  de  cel  care  ne-a  sunat. Este  inadmisibil  sa  purtam  o
lunga  conversatie  telfonica  de  fata  cu  persoane  straine. Vom
spune  interlocutorului  nostru  care  este  situatia  si  vom  amina
convorbirea. In  nici  un  caz  nu  vom  spune : " Te  sun  eu  peste
zece  minute " daca  cel  venit  in  vizita  nu  si-a  manifestat
dorinta  sa  plece  imediat. Este  o  gafa. Oricit  de  mult  ne
intereseaza  persoana  de  la  telefon  are  prioritate  persoana
venita  in  vizita.
Se  intimpla  ca  fara  voia  noastra  sa  asistam  la  o
convorbire  telefonica  strict  confidentiala. Daca  persoana  care
a  vorbit  nu  deschide  o  conversatie  pe aceasta  tema  nu  o  vom
face  nici  noi. Nu  vom  intreba  cine  a  fost ? ce  dorea ? de  ce
esti  suparat ? Ne  prefacem  ca  nu  am  auzit  nimic. Nu  este  o
dovada  de  ipocrizie  ci  de  tact si  politete.
Un  om  bine  crescut  nu  vede  ceea  ce  nu  trebuie  sa
vada , nu  aude  ceea  nu  a  fost  spus  pentru  urechile  sale  si
nu  comenteaza  ceea  ce  nu  a  vazut  si  nu  a  auzit. La  rindul
ei  gazda  nu  va  relata  pe  larg  conversatia  avuta. S-ar  putea
ca  cei  de  fata  sa  nu  fie  deloc  interesati , ci  va  spune
ceva  de  genul - nu  era  nimic  important , sau - probleme , se
rezolva ... Isi  va  cere  scuze ( pentru  ca  a  vorbit  la  telefon
in  prezenta altora )  si  cu  asta  discutia  se  incheie.
Sa  avem  grija  si  cum  raspundem  la  telefon. Cind
suntem  ocupati , curge  apa  in  cada , se  prajeste  ceva  pe  foc ,
nu  ne  repezim  la  primul  semnal  ci  oprim  tot  ce  ar  putea
provoca  mici  " catastrofe " si  raspundem  calm , potolit , fara
a-i  reprosa  prietenului  ca  din  cauza  lui  am  inundat  vecinii !
Si  cum  unele  activitati  nu  pot  fi  intrerupte , este  de
preferat  sa  nu  raspundem  la  telefon. Nimic  nu  ne
indreptateste  sa-i  lasam  celui  care  ne  cauta  impresia  ca
ne-a  deranjat  taindu-i  vorba  cu  un : " Spune  repede , ma
spalam  pe  cap ". La  rindul  nostru , cind  telefonam  nu  vom
incepe  o  convorbire  cu  reprosuri : " Unde  umblati ? Va  caut  de
trei  zile ... ". Este  suparator ! Am  auzit  un  raspuns  amuzant
din  partea  unei  persoane  astfel  apostrofate : " De  ce  nu-mi
telefonati  cind  sunt  acasa ?! "
Cind  trebuie  sa  telefonam ? Nu  exista  o  regula
generala  dar  trebuie  sa  avem  grija  sa  n-o  facem  nici  prea
devreme , dimineata , nici  prea  tirziu , seara. In  principiu ,
este  bine  sa  cunoastem  programul  de  viata  al  prietenilor
nostri , si  sa-l  respectam , nederanjindu-i. Cine  tine  sa  aiba
liniste , sa  studieze  sau  sa  se  odihneasca  isi  ia  masuri  de
precautie : va  scoate  de  pilda  telefonul  din  priza  pentru
scurt  timp. Robotul , care  incepe  sa  se  generalizeze  si  la  noi
ne  scoate  din  impas  daca  avem  de  primit  mesaje  importante
sau  daca , pur  si  simplu , vrem  sa  stim  cine  ne-a  cautat
intre  timp.
Ce  facem  cind  nu  ne  raspunde  la  telefon  persoana  pe
care  o  cautam  ci  altcineva ? Bunul  simt  ne  obliga  sa-i
adresam  citeva  cuvinte  interlocutorului  nostru , mai  ales  daca
il  cunoastem. Pe  scurt , il  salutam , spunem  cine  suntem  si  ce
vrem , ne  cerem  scuze  ca-l  deranjam , apoi ii  multumim  pentru
informatiile  pe  care  ni  le  da.
Pledam  aici  pentru  bunele  maniere. Asa  ca  in  cazul  in
care  noi  ii  dam  relatii  celui  care  telefoneaza , nu  vom
spune  niciodata : " Esti  chemat  la  telefon " sau " Pisalogul  de
Popa  te  cheama  la  telefon ". E  o  gafa ! Sa  ne  obisnuim  sa
fim  politicosi  chiar  daca  nu  suntem  auziti  de " pisalog " ci
sa  spunem  firesc " Radule , te  cauta  domnul  Popa la  telefon ".
Spuneam  ca  in  relatiile  de  serviciu  nu  trebuie  sa
uitam  sa  ne  spunem  si  profesia : " Sunt  inginerul  Popescu  si
as  dori  sa  vorbesc  cu  domnul ... ". Asta  nu  inseamna  sa  ne
etalam  cu  ostentatie  functia. Am  intilnit  o  somitate  din
lumea  medicala  care  se  recomanda  simplu " sunt  doctorul  X ..."
mentionind  doar  meseria , nu  titlurile  pe  care  le  detinea.
Altceva  este  cind  secretara  face  legatura. Vom  fi
socati , fara  doar  si  poate , sa  auzim  la  telefon  " Sunt
directorul  general  al  firmei ... ". In  schimb , este  normal  ca
secretara  sa  sa  spuna : " Aveti  legatura  cu  domnul  director
general  Popa ".
Experienta  ne  dovedeste  ca  avem  de-a  face  si  cu
situatii  neplacute. Persoane  care  nu  au  habar  de  elementarele
reguli  ale  unei  purtari  civilizate  spun  rastit " Alo , cu
Elena " , de  pilda.
Daca  din  intimplare  am  gresit  un  numar  de  telefon ,
trebuie  sa  ne  cerem  scuze. Cu  toate  acestea  deseori  ni  se
raspunde  injurios. Este  o  purtare  incompatibila  cu  statutul
de  om  civilizat , asa  ca  sa  ne  abtinem  sa  ne  purtam  la  fel
vreodata.

    SITUATII  IN  CARE  SE  RECOMANDA  SA
   NU  FOLOSIM  TELEFONUL

Sunt  situatii  in  care  nu  se  recomanda  sa  folosim
telefonul. De  pilda , nu  se  adreseaza  prin  telefon  o  invitatie
la  o  masa  festiva - receptie , logodna , nunta , botez. De  regula
recurgem  la  invitatii  scrise. De  asemenea , nu  se  transmit
prin  telefon  condoleante , ci  personal  sau  in  scris.
In  viata  suntem  pusi  adeseori  in  postura  de
solicitanti. Vom  telefona  numai  pentru  a  stabili  o  intilnire
sau  o  audienta. Sansele  noastre  cresc  daca  ne  expunem  problema
personal.

MICI  NEGLIJENTE  TELEFONICE

Sa  avem  grija  sa  tinem  receptorul  corect  pentru  ca
altfel  nu  ne  vom  auzi  bine. Daca  o  convorbire  telefonica  se
intrerupe , va  suna  din  nou  cel  care  a  chemat  si  nu
celalalt. Cautindu-se  reciproc  in  acelasi  timp , telefonul  va
suna  ocupat  la  nesfirsit.
La  sfirsitul  fiecarei  convorbiri , sa  ne  asiguram  ca
am  pus  bine  receptorul  in  furca , altfel  rupem  orice  legatura
cu  lumea  exterioara  si  pot surveni  o  multime  de  necazuri.

     TELEFONUL  ALTCUIVA

Convorbirea  de  la  o  cabina  publica  sau  de  la
telefonul  unei  alte  persoane , difera  de  cea  de  acasa - in
primul  rind  ca  durata , dar  si  ca  subiect. Conversatiile  lungi
dau  nastere  la  cozi  interminabile  in  fata  cabinelor  publice ,
constituind  o  sursa  inepuizabila  de  nervi. Nu  trebuie  sa  ne
folosim  de  telefonul  altcuiva  decit  pentru  a  face  o
comunicare  scurta. Faptul  ca  i-ai  cerut  gazdei  permisiunea  de
a  da  un  telefon , nu  te  indreptateste  sa  sa-ti  rezolvi  toate
problemele  pe  aceasta  cale  si  nici  sa  uiti  unde  te  afli.
Nu  raspundeti  la  relefon  intr-o  casa  straina  decit
daca  va  roaga  gazda.
Daca  ramineti  singur  intr-un  birou  sau  intr-o  locuinta
straina  nu  veti  telefona  decit  in  caz  de  axtrema  urgenta  si
ii  veti  comunica  acest  lucru  propietarului  de  cum  intra  pe
usa. Tentatia  de a   face  o " mica  economie " dind  telefon  in
provincie  trebuie  inlaturata  din  principiu  si  nu  de  frica  de
a  fi  descoperiti.
Principiile  noastre  aplicate  in  viata  si  nu  vorbele
ramin  singurele  criterii  dupa  care  suntem  judecati  de  cei
din  jur.
Telefonul  este  cel  mai  potrivit  mijloc  de  a-ti  anunta
vizita  intr-o  casa. Evitati  sa  le  faceti  o " surpriza ", chiar
si  rudelor ! Daca  nu  au  telefon , gasiti  o  alta  modalitate  de
a  va  anunta. In  orice  caz , nu  mergeti  nicaieri  fara  sa  dati
telefon  in  prealabil.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu