luni, 30 august 2010

codul bunelor maniere

15. CUM  SA  NE  PURTAM  CU  PERSONALUL
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
DE  SERVICIU
~~~~~~~~~~~~
Pe  vremuri  exista  posibilitatea  angajarii  unui  personal
de  serviciu  permanent  ce  locuia  in  aceeasi  casa  cu  stapinii
si  care  primea  cu  timpul  stautul  de  membru  al  familiei.
Conditiile  actuale  fac  imposibila  aceasta  situatie  si  ne
multumim  cu  un  personal  angajat  temporar - doamna  care  vede  de
copil  cind  suntem  la  serviciu , omul  care  ne  bate  covoarele ,
femeia  care  vine  zilnic  citeva  ore , o  data  pe  saptamina  sau
la  doua  saptamini. Ca  sa  gasesti  o  asemenea  persoana  de  care
sa  fii  multumit  si  sa  fie  si  de  incredere  e  foarte  greu.
Dar  este  si  mai  greu  sa  o  pastrezi. Se  cuvin  citeva
recomandari  mai  ales  pentru  tinerele  casatorite , cele  care
neavind  experienta  risca  sa  fie  coplesite  de  grijile  casei ,
pe  care  pina  acum  nu  le-au  avut.
Azi , a  avea  un  ajutor  nu  este  un  lux , ci  o
necesitate. Niciodata  o  intelectuala  nu  va  putea  face
treburile  casei  tot  atit  de  bine  ca  o  persoana  calificata
sau , daca  le  va  face , o  va  face  pe  riscul  ei. In  tinerete ,
ne  imaginam  ca  putem  face  totul : serviciu , cumparaturi ,
mincare , spalat  rufe , curatenie , si , in  plus , sa  ne  ingrijim
si  sa  ne  educam  copiii. Mentalitatea  din  societatea  noastra
pastreaza  un  respect  aproape  sacru  pentru  timpul  liber  al
barbatului , timp  in  care  acesta  citeste  ziarul  sau  dedezleaga
cuvinte  incrucisate. Oare  se  intreaba  cineva  cite   casnicii  se
destrama  din  aceste  motive ?
Femeia  imbatrineste  sau  se  acreste  inainte  de  vreme ,
iar  barbatul , satul  de  reprosuri , incepe  sa  vina  mai  rar  pe
acasa , pina  nu  mai  vine  deloc. Un  ajutor  intr-un  menaj  unde
cei  doi  lucreaza  va  fi  intotdeauna  binevenit , pentru  ca
mamele , matusile , bunicile  care  se  ofera  sa-l  dea  au  si  ele
grijile  lor. Atentie , insa ! O  femeie  se  angajeaza  numai  cu  o
recomandare  din  partea  unei  cunostinte  in  care  avem  incredere.
Prima  data  cind  va  veni  sa  lucreze  nu  ne  va  fi  prea  utila
pentru  noi , pentru  ca  va  trebui  sa  se  familiarizeze  cu  casa.
Este  total  gresit  sa-i  oferim  un  pret  mai  mare  decit
cel  obisnuit  pretinzindu-i  sa  termine  intr-o  zi  tot  ce  avem
de  facut. Nu  va  putea  si  nici  nu  va  veni  altadata. De
aceea , cu  o  seara  inainte  de  a  face  curatenie  vom  avea
grija  sa  facem  ordine  in  casa. Este  pacat  ca  pe  banii
nostri , care  de  cele  mai  multe  ori  nu  sunt  multi , sa  lasam
pe  cineva  strain  sa  caute  prin  dulapuri  si  prin  camerele
copiilor  rufele  care  urmeaza  a  fi  spalate  sau  sa  spele
cesti  si  scrumiere. Abia  acum  vom  sti  precis  ce  are  de  facut
si  ce  poate  face  a  doua  zi , chiar  daca  uneori  va  sta  mai
mult , iar  alteori  mai  putin. Putem  chiar  sa-i  facem  o  lista
de  treburi , pe  care  o  va  executa  cu  mai  multa  placere
decit  daca-i  dam  o  indicatie  vaga - faci  curat. Pentru  a  avea
o  casa  curata  metoda  este  mereu  aceeasi : aspirat , sters
parchetul , praful  si  un  lucru  care  trebuie  facut  temeinic -
ori  baia , ori  bucataria , ori  spalatul  rufelor , ori  spalatul
geamurilor.
Sa  incercam  sa  stabilim  o  ora  fixa  cind  incepem  si
sa  nu  uitam  sa  fim  politicosi. O  cafea , o  prajitura , o
gustare  la  ora  zece , un  prinz  usor  nu  ne  ruineaza , dar
persoana  care  vine  sa  ne  ejute , tratata  cu  prietenie , va
reveni  cu  placere  oricind  o  vom  chema.
Este  mai  bine  sa  incuiem  lucrurile  de  valoare  sau
banii , pentru  ca  vom  fi  obsedati  ca  am  fost  furati , chiar
daca  pierdem  noi  insine  bratara  la  care  tineam  atit  de  mult.
Sa  nu  exageram  si  sa  incuiem  tot , cum  ar  fi  de  exemplu
mincarea. Este  un  gest  care  ne  dezonoreaza. Sa  ne  ferim  sa
facem  confidente , iar  daca  le  facem  sa  nu  ne  miram  ca  stie
tot  orasul  ce  se  petrece  in  casa  noastra. Lucrurile  stau
putin  altfel  cind  persoana  angajata  vine  zilnic. Nu  vom  mai
stringe  paturile , nu  vom  spala  cestile  si  paharele , ci  ne
vom  exprima  clar  dorintele  pentru  ziua  respectiva. Daca  nu
procedam  astfel , riscam  ca  avind  un  invitat  sa  gasim  casa
intoarsa  pe  dos , in  plina  curatenie  generala.
Si  un  ultim  sfat - nu  faceti  observatii  pe  un  ton
ridicat  la  sfirsitul  unei  zile  de  munca , chiar  daca  sunt
justificate. Le  veti  face  cu  proxima  ocazie  si  vor  fi  mult
mai  bine  primite.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu