luni, 30 august 2010

codul bunelor maniere

PREFATA
      ~~~~~~~~~
" Daca  nu  putem  fi  buni , sa  incercam  sa  fim  macar
politicosi. " N. Steinhardt - " Jurnalul  fericirii ".
Ideea  scrierii  acestei  carti  ne-a  fost  sugerata , ca
pe  vremuri  lui  Lewis  Caroll , celebrul  autor  al  cartii
" Alice  in  tara  minunilor " , de  catre  o  foarte  tinara
domnisoara  care  ne-a  rugat  sa-i  imprumutam  sau  sa-i  spunem
de  unde  poate  cumpara  un " Cod  al  manierelor  elegante "
deoarece  urma  sa " iasa  in  lume " si  avea  o  sumedenie  de
nedumeriri. Pentru  ca  exemplarul  din " Usage  du  monde " al
Baroanei  de  Staff  din  1899  se  pierduse  din  biblioteca , am
inceput  sa  cautam  o  carte  mai  recenta , publicata  la  noi
pe  aceasta  tema. Dupa  aceasta  truda  am  descoperit  niste
modeste  si  timide  brosurele  aparute  in  ultimele  decenii. Asta
era  tot. Nu  ne-am  putut  impiedica  sa  meditam  asupra  cauzei
inexistentei  in  cultura  noastra , timp  de  patruzeci  si  cinci
de  ani , a  unei  carti  de  referinta  in  acest  domeniu. In
Germania , de  exemplu , apar  si  se  vind  anual  cu  mare  succes
cam  doua  titluri  noi  de  astfel  de  carti , si  asta  de  foarte
multi  ani. Brosurile  de  care  aminteam  erau  scrise  cu  bun
simt , insa  ramineau  extrem  de  incomplete. Am  inteles  ca  se
ocolisera  cu  multa  grija  subiecte " tabu " , ca  de  exemplu
botezul , nunta , ceremonialul  de  inmormintare  etc. De  ce  erau
aceste  subiecte  interzise  este  usor  de  presupus ... Am  recitit
in  schimb " Codul  eticii  si  echitatii  socialiste " si
juramnitul  de  pe  coperta  carnetului  de  U.T.C. Era  vorba  acolo
despre  obligatia  de  a-ti  da  viata  si  singele  pentru  cauza
Partidului. In  gradinite , scoli  generale  si  licee , copii  erau
invatati  sa  recite  chiar  de  la  virsta  de  trei  ani  Ode
dedicate  Partidului  si  conducatorilor  iubiti ; iar  la  orele
de  dirigentie  profesorul  era  constrins  sa  comenteze
cuvintarile  Secretarului  General  sau  sa  faca  invatamint
politic.
Sa  nu  ne  facem  iluzii , nici o  tara  din  lume  nu
seamana  cu  un  pension  de  domnisoare. Nu  toti  oamenii  de  pe
glob  sunt  bine crescuti , idiferent  de  regimul  politic  existent
intr-o  tara. Stind  de  vorba  cu  o  prietena  din  Germania  care
a  vizitat  de  mai  multe  ori  Romania  si  marturisindu-i  dorinta
noastra  de  a  scrie  o  astfel  de  carte  ne-a  spus  ca  dupa
parerea  ei  n-ar  fi  nevoie , caci  nicaieri  in  alta  parte  n-a
intilnit  oameni  atit  de  blinzi , de  ospitalieri  si  bine
crescuti  ca  la  noi.
Sa  fie  bunele  maniere  o  problema  de  bun  simt ? Sau
numai  de  cultura  si  instruire ? Sau  numai  de  mediu ? Se  poate
deduce  din  experienta  fiecaruia  dintre  noi  ca  o  comportare
civilizata  depinde  de  toate  elementele  enumerate  mai  sus.
Secretul  unui  comprtament  agreabil  si  civilizat  in  societate
se  poate  obtine  din  decantarea  bunelor  obiceiuri  filtrate  si
adaptate  de  la  o  generatie  la  alta. Bunicii , parintii , scoala
si  nu  in  ultimul  rind  Biserica  sunt  de  neinlocuit  intr-o
existenta  normala  a  oamenilor  in  societate. Un  adevar  cunoscut,
dar  neasimilat  suficient  spune  ca  drumul  libertatii  trece  prin
cultura. Exista  o  cultura  de  tip  rural - obiceiuri , datini ,
ritualuri  ce  conduc  la  un  comportament  civilizat  si  o  cultura
livresca , din  care  omul  scolit  poate  invata multe , dar  nu  in
mod  obligatoriu  si  bunele  maniere.
Problemele  de  educatie  si comportare  civilizata  exista
in  intreaga  lume  si  nu  vor  fi  niciodata  rezolvate  pe  deplin.
Situatia  de la  noi , dupa  patruzeci  si  cinci  de  ani  de
imixtiune  brutala , in  existenta  sociala  si  chiar  familiala , a
unei forte  oarbe , nemiloase , care , in  numele  fericirii  umane
a  cautat  sa  ne  ucida  fericirea , a  incercat  sa  creeze
" oameni  noi " , asemenea  unor  marionete  stingace  si  supuse ,
este  totusi  deosebita  de  cea  din  alte  parti.
Cum  sa  surizi  cind  ti-e  frica ? Cum  sa  te  bucuri la
castoria  copiilor  cind  te  temi  ca  vei  fi  vazut  la  biserica ?
Cum  sa-i  spui  cu  drag  unei  doamne - " Doamna " , cind  exista
un  decret  care  te  obliga  sub  semnul  unei  amenintari  continue
sa  spui " Tovarasa " ... ?
In  multe  tari , situatia  economica  permite  mamei  sa  nu
lucreze , daca  doreste , ca  sa  se  ocupe  personal  de  educatia
copilor. Trebuie  sa  recunoastem  ca  la  noi  aceasta  posibilitate
a  fost  ferm  inlaturata  deoarece  nu  se  putea  trai  dintr-un
salariu. Au  aparut  generatiile  pe  care  le-am  numit " copii
crescuti  cu  cheia  de  git ". Nu  prea  aveau  ce  sa  invete  si
nici  de  la  cine. Cum  raul , din nefericire , contamineaza  cu
usurinta , puteau  cel  mult  invata  de  la  cei  mai  mari  si  in
nici  un  caz  lucruri  bune. Timpul  a  trecut  si  acum  fetitele
si  baieteii  cu " cheia  de  git " au  ajuns  parinti  si  cresc ,
educa  alte  generatii  de  copii  cu  cheia  ... Sa  nu  fim  insa
pesimisti , raminind  la  o  viziune  catastrofica  asupra  viitorului
societatii  romanesti. Atunci , cartea  aceasta  nici  nu  ar  mai
avea  sens.
Nici  o  constringere si  nici  o  libertate  a  fiecaruia
dintre  noi  nu  poate  inlocui  sfatul  unui  om  intelept , cumpatat
si  linistit. In  viata  fiecarui  om  exista  nevoia  de  modele ,
iar  in  societatea  romaneasca  de  dupa  al  doilea  razboi  mondial
evenimentul  cel  mai  dramatic  l-a  constituit  tocmai  distrugerea
acestor categorii  ce  ar  fi  trebuit  sa  devina  modele  morale.
Intelectualii , oamenii  de  cultura  au  umplut  temnitele
comuniste , tocmai  ca  pentru  un  cod  al  onoarei  nu  le  permitea
sa  treaca , in  chip  cameleonic , de  la  o  doctrina  politica  la
alta ; harnicii  si  inteleptii  satului  au  nimerit  cam  tot  acolo
si  tot  din  aceleasi  motive. Si  ne-a  mai  ramas  modelul
activistului  de  partid. A  fost  intr-adevar  un " model " si
trebuie  sa  recunoastem  ca  faceam  eforturi  sa-l  imitam , iar
rezultatul  s-a  vazut  si  urmarile  se  resimt. S-a  deteriorat
orice  norma  morala  si  aproape  toate  notiunile  normale  au  fost
golite  de  sens.
In  Piata  Romana  din  Bucuresti  se  afla  si  acum
inscriptia " Vom  muri  si  vom  fi  liberi ! ". De  nenumarate  ori
in  acesti  ani  am  incercat  sa  descifrez  sensul  mai  profund  al
acestui  credo  tragic. Sa  se  fi  referit  numai  la  dictator ?
Sa  fi  fost  incluse  toate  frustrarile  si  iluziile  copiilor
fara  coplilarie , a  copilor  crescuti  cu " cheia  de  git " ?
Sa  fi  fost  doar  strigatul  ultimei  generatii  de  copii - cum
spunea  altadata  un  adolescent - care  a mai  vazut  o  ciocolata ?
Sa  nu  ne  fi  gindit  nici  unul  dintre  noi  ca  cea  mai
dificila  libertate  este  cea  cu  care  nu  stii  ce  sa  faci ?
Despre  democreatie  nici  nu  mai  indraznesc  sa  amintesc.
Termenul  e  folosit  cu  atita  inconstienta  incit  exista
pericolul  sa  se  incetateaneasca  la  noi  in  acceptia  contrara ;
teroarea  arbitrarului  si a  lipsei  de  buna  cuviinta. Fac  ce
vreau  pentru  ca  e  democratie , rosteste  si  potentantul  si
omul  de  rind - si  desigur  gresesc - nu  asta  e  democratia !
Aceasta  carte  ar  vrea  sa  ne  impace  pe  noi  cu  noi  si
pe  noi  intre  noi. Cum  nimic  nu  se  poate  impune  prin  forta ,
ea  nu  constituie  decit  un  punct  de  plecare  pentru  meditatie
si  dialog. Eventualele  reprosuri , indoieli  sau  nedumeriri  pot
fi  formulate  in  scris  pe  adresa  Editurii  si  promitem  ca  la
urmatoarea  editie  vom  tine  seama  de  ele , incercind  sa  venim
in  intimpinarea  dorintelor  dumneavoastra  cu  gindul  bun  de  a
ne  face  viata  mai  frumoasa  decit  am  avut-o. O  meritam  din
plin !

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu